Breakout-rooms i Zoom

“Breakout-room i Zoom” – AI billede genereret i Canva

Beskrivelse

Med Zoom-breakout rooms ønsker vi at skabe et mere uformelt og trygt fællesskab på tværs af holdet. Her er der plads til både faglige samtaler og fri snak – alt sammen i korte sessioner i undervisningens pauser.

Organisering i undervisningen:

Kamera og mikrofon anbefales. (Det styrker nærvær og tryghed)

Underviseren åbner breakout rooms i udvalgte pauser (ca. 5-8 minutter).

Deltagerne placeres i små grupper (3-4 personer) / gerne på tværs af studiegrupper.

Der gives ét forslag til fagligt spørgsmål og ét forslag til fri snak. Grupperne vælger selv, hvad de vil tale om (eller begge dele).

Valgfri udvidelse:

Man kan også danne frivillige læsegrupper uden for undervisningen, hvor man mødes én gang om ugen (online eller fysisk) –  hvad end der giver mening. Her kan samtalerne skifte mellem faglig refleksion og personlig sparring, alt efter gruppens behov. Se gerne under studiesociale aktiviteter for inspiration.

Eksempler på samtaleemner til breakout-rooms:

Hver session kan have 1-2 forslag. Det skal ses som en oversigt over mulige spørgsmål, der kan tales ud fra:

Faglige spørgsmål:

  • Hvad overraskede dig mest i dagens litteratur?
  • Hænger dagens undervisning sammen med tidligere undervisningsgange? Hvis ja, hvordan?
  • Er der noget, du er i tvivl om og vil høre andres tanker om?
  • Hvordan ville du forklare dagens begreber for en ven udenfor studiet?
  • Hvad ville du ændre ved dagens tekster eller forfatterens perspektiv?


Frie, uformelle spørgsmål:

  • Nævn ét ord, der beskriver dit energi niveau bedst lige nu?
  • Hvordan har du det i dag og hvordan går det med studiet generelt?
  • Hvad motiverer dig for tiden. Både fagligt eller personligt?
  • Hvad laver du, når du holder rigtig fri fra skærmen?
  • Er der noget, du ser frem til i denne uge?
  • Hvordan balancerer du studie og fritid? Del gerne nogle gode råd.

Formål:

Målet er at få skabt et fællesskab og en synlighed blandt de studerende. Så man går fra at være passiv deltagere til aktive deltagere. Der er også et ønske om at fremme både faglig refleksion og følelsen af at være “sammen” i undervisningen samt styrke trivsel, nysgerrighed og samarbejde i online kontekst 

Del dine oplevelser med aktiviteten og ideer til variationer