
Baggrund: AI feedback i universitetskontekst
I dette blogindlæg præsenterer vi de første to faser (Discover og Define) af vores designprojekt. Inspireret af vores tidligere undersøgelse om studerendes anvendelse af AI-værktøjer i studieaktiviteter, har vi valgt at forfølge denne interesse, dog med et lidt andet fokus nemlig AI-feedback. Vi udforsker domænet omkring universitetsstuderendes brug af AI-værktøjer til feedback med afsæt i Dalsgaard og Rybergs (2022) forståelse af AI som kognitivpartner i det individuelle læringsrum. Domænet er præget af flere centrale betingelser og udfordringer som præsenteret i tabellen nedenfor.
Betingelser | Udfordringer |
Akademisk integritet | Institutionel kommunikation og officielle regler |
Forventninger til feedback | Udvikling af studerendes evne til at få brugbar feedback gennem AI |
Varierende kompetencer og erfaringer med AI-værktøjer | Ukritisk accept af feedback fra AI |
Eksisterende feedback- og læringsstrategier | Overafhængighed af feedback fra AI fremfor at udvikle selvstændige vurderingsevne |
Tillid til feedback fra AI-værktøjer sammenlignet med andet fx. underviser feedback eller peer-feedback | Studerendes evne til at integrere og handle på feedback |
Følelsesmæssig påvirkning af motivation på baggrund af feedback fra AI |
Forskningsspørgsmål og designudfordring

Vores projekt tager udgangspunkt i følgende forskningsspørgsmål:
Hvordan kan studerende på videregående uddannelser anvende feedback fra AI-værktøjer til at fremme selvreguleret læring?
Dette spørgsmål har ledt os til vores konkrete designudfordring:
Hvordan kan vi designe en ramme, der udvikler studerendes AI-feedback literacy på selvreguleringsniveau?
Vores designudfordring tager udgangspunkt i en postdigital virkelighed, hvor skellet mellem digitale og analoge læringsrum er mere eller mindre er opløst, og hvor AI-teknologier bliver en mere og mere naturlig del af studerendes værktøjskasse. Det handler derfor ikke om at introducere nye teknologier, men om at udvikle literacy til at anvende dem reflekteret og meningsfuldt i læringskontekster.
Empirisk undersøgelse og litteraturreview
Under projektets indledende discoverfase har vi afdækket domænet omkring studerendes brug af AI-værktøjer til feedback på universitetsuddannelser. Dette har inkluderet en systematisk litteratursøgning i databasen ERIC kombineret med eksplorativ søgning efter især dansk litteratur for at sikre en kontekstspecifik forståelse. Parallelt har vi gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt studerende fra forskellige studieretninger for at dække deres nuværende anvendelse af AI-værktøjer til feedback. Denne kombination af litteratur og empiriske data danner grundlag for vores videre designarbejde.
Hvad viste vores empiri og litteraturreview?
Vores empiriske undersøgelse viste at studerende primært bruger AI-feedback til skriftlige opgaver samt udvikling og brainstorming i opgavers startfase. Vi observerede dog at de studerende ofte anvender simple prompt-strategier og at flere finder det udfordrende at fremkalde konstruktiv kritisk feedback fra AI-værktøjerne. Dette peger for os på et uudnyttet potentiale for at udvikle de studerendes færdigheder indenfor brug af AI-værktøjer til feedback. Vores litteraturgennemgang understøttede flere af vores observationer og tilføjede også vigtige nuancer.

AI som effektivt supplement
Nyere forskning viser overraskende nok ingen betydelige forskelle i læringsudbytte mellem AI-feedback og traditionel feedback. Det peger på, at AI har potentiale som supplement til eksisterende feedbackformer.
Forskellige behov hos studerende
Studerende på lavere fagligt niveau foretrækker oftere underviser-feedback, mens højtpræsterende studerende ser AI-feedback som inspirationskilde til refleksion.
Det produktive paradoks
AI-feedback skaber en dobbeltrolle for studerende: De skal både formulere gode prompts OG kritisk vurdere den feedback, de får. Selvom det kan være udfordrende, kan denne proces fremme værdifuld metakognitiv læring.
Styrke i kombination
Kombinationen af AI-feedbacks hurtighed og tilgængelighed med underviser-feedbacks personlige dimension kan potentielt imødekomme forskellige læringsbehov og samtidig lette arbejdspresset på undervisere.
Fra tidsbesparelse til refleksion
Der ligger et potentiale i at flytte studerendes brug af AI fra et “mindless tool” (tidsbesparende værktøj) til et “mindful tool” (refleksionsfremmende partner).
Vores designarbejde vil bygge på denne forskning sammen med Hattie og Timperleys feedbackmodel og Pretorius og Cahusac de Caux, (2024) AI Literacy rammeværk med dets fem domæner.
Vores foreløbige designprincipper #1
På baggrund af vores fund har vi udviklet følgende designprincipper, som I er velkomne til at dele jeres tanker om:
1. Tydelig og handlingsorienteret AI-feedback
Hvordan sikrer vi at AI-feedback er konkret og handlingsanvisende for forskellige studerende?
2. Udvikling af promptstrategier på forskellige niveauer
Hvordan kan vi guide studerende i at skabe mere effektive prompts, særligt til at fremkalde konstruktiv kritik?
3. Metakognitiv refleksion og dialogisk AI-interaktion
Hvordan kan vi fremme dialog med AI frem for envejskommunikation?
4. Fundamentale AI-færdigheder og kontekstbevidst anvendelse
Hvordan kan vi hjælpe studerende med at vurdere, hvornår og hvordan AI-feedback er hensigtsmæssig?
5. Kritisk evaluering af AI-feedback
Hvilke strategier kan hjælpe studerende med at evaluere og anvende AI-feedback?
6. Etisk og transparant AI-anvendelse i feedbackprocessen
Hvordan fremmer vi refleksion over ansvarlig brug af AI i feedbackprocesser?
7. Affektiv understøttelse og selvregulerende læringsstrategier
Hvordan kan AI-feedback understøtte motivation og selvregulering?
8. Kombineret feedback tilgang og differentieret støtte
Hvordan integrerer vi forskellige feedbackformer for at imødekomme forskellige behov?
Spørgsmål til jer
- Feedback kan gives på mange niveauer (Indhold, proces og selvreguleringsniveau) og i forskellige dele af vores studiepraksis. Dette rejser spørgsmålet: Bør vi indsnævre vores fokus? Hvis ja, hvordan gør vi det bedst uden at miste vigtige aspekter?
2. Hvordan kan vi bedst designe en ramme for at udvikle studerendes AI-feedback literacy på selvreguleringsniveau, når vi
tager disse overvejelser i betragtning?
Vi ser frem til jeres input!
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.