Blogpost 1 – Online dining

I dette blogindlæg vil vi introducere vores oplevelser og refleksioner om at lave og spise mad sammen i vores studiegruppe – Det, vi har kaldt “online dining”.

For at planlægge vores online dining i gruppen brugte vi MindMeister til at lave et mindmap over alle vores ideer, samt et flowchart til at skabe overblik over opbygningen af vores video (se figur 1 + 2).

Figur 1: Mindmap til ideudvikling og overblik

Figur 2: Flowchart til planlægning af videomateriale

Vi har haft forskellige kommunikations former og elementer i processen:

Synkron: 

  • Planlægning 
  • Drøftelser, ideer og overvejelser 
  • Madlavning 

Asynkron: 

  • Indkøb (dokumentering gennem billeder og videoer) 
  • Individuel planlægning af hver sin ret 

Nærsynkron: 

  • Messenger (hjælp og kommunikation undervejs, når opgaverne er delt ud) 

(Inspireret fra Baym, N. (2015))

Brug af platforme

Figur 3: Medieøkologi og digitale teknologier til opgaven

Zoom som primær platform gav os muligheden for at arbejde synkront, og taler ligeledes ind i “De 10 principper for kreative platform” (Gauntlett, D. (2023). Creativity). 

Særligt princip 7 “Alongside”, princip 9 “A bridge between online and offline” og princip 10 “Foster genuine communities” taler særligt ind i vores overvejelser og mål for samarbejdet. 

Hardware

Figur 4: Brug af hardware til opgaven

Formel

I valg af videoformat, har vi ladet os inspirere af TikTok, hvor det primære formål er at skabe engagement gennem korte videoer. Vi har improviseret over den primære TikTok-formel, da vores video er længere end den klassiske video på TikTok, samt at vi er fire afsendere fra fire forskellige lokationer fremfor én eller flere afsendere, der befinder sig det samme sted. 

En fælles kultur

Som en nydannet studiegruppe, der er ved at skabe en fælles kultur, hvor vi skal lære med og af hinanden, har vi analyseret vores arbejde med afsæt i teksten Cultures of creativity. Vi har anvendt modellen fra teksten og indsat gruppens kulturelle dimensioner, for at skabe overblik og illustrere hvordan de fire dimensioner taler ind i hvordan vi gør kultur i studiegruppen (se figur 5).

Figur 5: Revideret model fra: “A model of culture” i
Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden

Refleksioner, der er dukket op undervejs i vores process …

Hvad kunne I godt have tænkt jer at høre mere om?

Hvordan ville vores video havde taget form, hvis vi havde valgt YouTube, som inspirationsform?

Hvordan havde oplevelsen af “samskabelse” været, hvis vi havde valgt at lave en identisk ret og hvad ville det have gjort ved den kreative proces hver for sig og sammen?

Sidder I tilbage med en følelse af at der blev skabt “A culture of creativity” efter at have set og læst vores blogpost?

Litteratur

Baym, N. K. (2015). Personal Connections in the Digital age (2 udg). Polity Press.

Gauntlett, D. (2023). Creativity: Seven Keys to Unlock Your Creative Self. Polity

Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden. Lokaliseret 12.05.2021 påhttps://www.legofoundation.com/media/1073/cultures-of-creativity-lego-fonden-2013.pdf


Har du spørgsmål eller tanker du gerne vil dele med os?

12 svar til “Blogpost 1 – Online dining”

  1. På vegne af Datadrømmerne:

    Herlig video 😀 Sikke et sjovt take på opgaven – at vælge ingredienser (eller Grethe-Jenser, som vi kalder det herhjemme) og så lave forskellige retter ud fra det. Så kommer ingredienserne jo til ret (pun intended) på sin hver sin måde, og spiller hver især en særlig rolle når det kommer til aktivitetens udførsel og produkt. De to kategorier af ingredienser, ‘udvalgt af gruppen’ og ‘vælg selv’, blev en form for rammesatte materialer, som blev inspiration til egen leg med nye materialer. Måske kunne man også sige at de ‘udvalgte af gruppen’ afspejler jer som gruppe hvor jeres selvvalgte potpourri og den færdige ret afspejler hvert individ? Nu hvor jeres fine video handler overvejende om Grethe-Jenser – kunne man så overveje at tilføje dem i C.O.C. modellen? De kunne, som foreslået, indgå som materialer – men måske også som en form for knowhow om materialer og deres samspil? Det er fedt at i har visualiseret hvordan i befinder jer i alle fire dimensioner af C.O.C. modellen og måske kunne dette skriv også høre til i en form for ‘making’ mellem ‘having’ og ‘knowing’? Lad os diskutere det en dag!

    Videoens gennemarbejdede form med musik og andre gode designvalg gav et indtryk af at der var en enormt hyggelig stemning – derfor kunne man måske også godt savne at se lidt fra jeres fællesspisning, mere en 4 gennemgange af ingredienser? Eller måske var det helt bevidst at holde læseren i behagelig afstand?

    PS: helt vild med Panoptos undertekster til jeres ellers så klare stemmer – særligt oversættelsen fra ‘krus'(persille) til ‘grus’ og ‘kapers’ til ‘Kate Moss’ var uhyre underholdende 😂

    1. Dejligt i kunne lide videoen 😀 Ja vi fandt det ret spændende men samtidig sjovt at tage det take at vi skulle vælge en ingrediens hver især. Og det i skriver med at det siger noget om os som individer kan vi nok skrive under på. Helt ubevist vælger man jo noget som siger noget om en, og måske en ingrediens der er gentagende i ens dagligdag. Vi er glade for at de visuelle illustrationer virkede overbevisende og overskuelige, det var hvert fald hensigten. Og vi er altid klar på en god snak – så lad os tage den snak næste gang vi ses, om hvordan dette skriv også høre til en form for making mellem having og knowing.

      Dejligt at videoen blev modtaget som hyggelig. Vi havde en rigtig hyggelig stund og fandt en fællesskabsfølelse i processen og kom indover mange spændende emner, fagligt som privat. Med hensyn til fællesspisningen, så er det klart en snak vi har haft efter afleveret produkt. Og en af de ting vi måske ville have givet jer mere af hvis man skulle lave samme type blogpost igen nemlig snakken under fællesspisningen. Så tusinde tak for det fine svar og alle refleksionerne bag som vi vil tage med videre.

  2. Interessant hvad jeres mindmaps gør for jeres proces. Især det andet mindmap påkalder sig min opmærksomhed. Her kan man se, at I tænker det visuelle ind i alle skridt – indkøb, madlavning, præsentation og spisning. Jeg vil mene, at jeres mindmap og jeres video tydeliggør, at måltidet bliver noget andet, når det skal være online. Praksisfællesskabet nye praksis er ikke bare at spise, men også at spise med brug af visuel kommunikation.

    I kalder det online dining og dermed læner i jer ind over et fænomen, som især tog fart under corona. Idag kaldes det også social dining og er egentlig det, at personer som ikke kender hinanden, spiser sammen. En form, som eksisterer i det uformelle rum, men som også kunne tænkes som en pædagogisk metode. jHr tænker i eksperimentet ind som del af det spise sammen online. Det er iøvrigt ret tydeligt, for nu at svare på jeres spørgsmål, nr man hører, at i både har brugt ens og forskellige indredienser.

    TikTok? Ja, det er også et godt spørgsmål. De, der arbejder med markedsføring tænker i at være på mange platforme på samme tid eller i løbet af en periode. Så den korte video dukker op på TikTok, mens den lange dukker op på Youtube og den længste på flowtv…

    1. Tak for dit svar. Vi er glade for vores illustrationer fangende din opmærksomhed. Og glade for at høre at man kan se vores visuelle tanker som var en ting vi havde for øje under processen.

      Ja en dining vi vidste fandtes, men en måde vi fire ikke havde prøvet før i netop sådan en setting, hvilket var spændende for os alle og også et emne vi snakkede og reflekterede om efter endt madlavning. Og fedt at du kan se at eksperimentet at spise sammen online funger.

      Ja TikTok eller ikke, vi har hvertfald improviseret med den tanke selvom vores videoer er længere en vanlige TikTok´s. Hvertfald vil brygge videre på den tanke til eventuel næste blogpost projekt. Da mange tanker også er kommet efter det er blevet lagt op.

  3. Virkelig innovativ fortolkning af opgaven (fedt med mindmap!), at vælge fælles ingredienser og så herefter lade jeres individuelle kreativitet (eller måske smagssans) udfolde sig til forskellige retter var en fed måde at løse opgaven på. Det er et rigtig godt eksempel på hvordan kreativitet ikke bare handler om det endelige produkt, men processen og de sociale interaktioner undervejs.
    Følte i, at i udviklede en culture of creativity sammen? Hvilke elementer var medvirkende til dette?

    I jeres post viser i også jeres tanker omkring valg af teknologi, det kunne være interessant at høre om hvordan i oplevede jeres teknologiske rammer, hvad var godt? Var noget mindre godt? Følte i at i jeres valg af platforme gav jer den nødvendige fleksibilitet til at samarbejde og udvikle ideér? 🙂

    Mvh Fremtidens IT-didaktiker(e 😉 )

    1. Fedt, at I kunne lide vores mindmap! Det gav virkelig også et godt udgangspunkt for at gå i gang, så det vil vi helt sikkert bruge igen en anden gang. Vi står tilbage med følelsen af, at vi som gruppe lige så stille udvikler en fælles culture of creativity, særligt igennem vores synkrone arbejde med mindmap og ideudveksling både i forhold til ingredienser, hvilken ret der skulle laves, hardware og kameraopsætning, samt ideer til hvordan videoens endelige resultat skulle blive. Derudover medvirkede vores samtaler undervejs i madlavningsprocessen til at vi opnåede en fællesskabsfølelse, hvor der blev snakket om alt fra yndlings pastaformer og madkultur i vores barndomshjem til nyopståede ideer undervejs i forhold til f.eks. kameravinkler – det kan vi i bagklogskabens lys godt ønske, at vi havde inddraget jer noget mere i.

      I forhold til valg af teknologi, så kunne det have været fedt, hvis MindMeister var et medie, der gav mulighed for, at vi alle kunne være inde på dokumentet og tilføje synkront til vores mindmap og flowchart – det løste vi dog ved, at én af os skrev ned og delte skærm over zoom med de andre samtidig, så det stadig kunne foregå tydeligt og synkront i gruppen.

      Tak for jeres fine kommentar og gode spørgsmål! Sig endelig til, hvis vi ikke har været uddybende nok eller der er opstået nye og andre spørgsmål.

      Mvh. 1713

  4. Hej 1713

    Spændende at blive taget med ind i jeres proces op til jeres online dining – alt fra brainstorm til indkøb. Var der mon kriterier for udvalget af jeres ingredienser?
    I jeres mindmap fremgår det, at I havde spurgt ChatGPT om inspiration til jeres opskrifter, hvordan kom dette i anvendelse?

    Hvordan foregik jeres madlavningsproces? Lavede i maden synkront, asynkront eller måske nærsynkront?

    Præsentation af medieøkologi – fedt! Var det en aktiv udvælgelses proces af medier og hardware i jeres proces?

    Afslutningsvis var det tankevækkende (på en postiv måde), at I retter spørgsmål mod os som modtager. Hvorfor tog i det valg?

    Virtuel high-five fra femtentusindottehunderedeseks

    1. Hej femtentusindottehunderedeseks

      Tak for jeres fine respons og spørgsmål, det får os til at genbesøge vores proces, og så får vi øje på nye dimensioner i vores arbejde.

      Mht. ingredienser lavede vi individuelt hver især en random liste med yndlingsingredienser, herefter skiftedes lavede vi et random kriterie for hvem der skulle starte, hvorefter vi hver især delte den ingrediens, der stod øverst på vores liste. Da vi havde fået de første fire ingredienser, besluttede vi at stoppe og tage udgangspunkt i disse. For den kreative proces i forhold til selve retten, har vi i “bagklogskabens klare lys”, været lidt ærgerlige over, at ingredienserne var meget “doable” i forhold til hinanden, hvilket fik os til at gå til retter der var velkendte. Vi har efterfølgende drøftede, hvad der var sket, hvis vi f.eks. havde stået med pasta og kartofler, sild og kylling…, så havde vi i højere grad skullet tænke ud af boksen. I øvrigt var Chatgpt´s forslag til en ret med afsæt i de fire ingredienser meget konventionel, så vi hackede vores oprindelige udgangspunkt ved, at vi hver især tilføjede egne ingredienser til de fælles, og derefter lavede hver vores ret.

      Ja, vi lavede maden synkront og havde det megahyggeligt med mange spørgsmål til hinanden i forhold til madkultur, færdigheder, madroller i vores familier…, det ville vi måske gerne havde gjort tydeligere, hvis vi skulle gøre det hele om igen.

      Valg af medier, kom naturligt undervejs i forhold til gruppens fælles erfaringsgrundlag, men også i forhold til de enkelte medlemmers kompetencer i brug af specifikke teknologier.

      Mht. til spørgsmålene vi stiller, er de, så vidt vi læser oplægget fra Klaus, en del af kravene til blogposten😉

      Mon vi har svarede fyldestgørende på jeres spørgsmål?

      Hilsner fra

      1713

  5. Hej 1713!

    Først og fremmest, lækker opsætning og spændende figurer i jeres blogpost! Det er virkelig interessant at følge med i jeres kreative proces gennem mindmaps og flowcharts – en virkelig god måde at formidle og strukturere en ellers meget flyvsk og kreativ proces på.

    Jeres opsætning er overskuelig og let at følge med i, og I præsenterer både platforme og hardware rigtig godt visuelt. I får sagt meget uden at drukne læseren i ord.

    Vi ville måske gerne have set lidt mere af ‘dining’-delen, og vi er også nysgerrige på, hvordan kommunikationen mellem jer fungerer.
    Vil gerne høre mere om hvordan i er inspirerede af TikTok?

    De Legende Legender takker for linket til MindMaster!

    1. Hej,
      Tak for jeres svar. Vi er glade for i syntes om vores projekt og elementerne i produktet funger hos jer som modtagere.

      Dining delen er også en snak vi har haft efterfølgende, som vi måske efter afleveret produkt kan se at vi måske ville ønske jer i skulle have fået mere af. Men mere godt i vente 😀
      Kommunikationen har fungeret super godt, og vi er alle af den følelse af vi ramte en fællesskabsfølelse.
      Vi har ladet os inspirere af TikTok i form af måden videoerne er opbygget på, og så har vi valgt den samme kameravinkel som stort set opleves i TikTok universet.

      Og vi siger velbekomme for linket – håber det kan bruges fremadrettet 😀

  6. Hej 1713,
    Virkelig kreativ måde at lave jeres blogindlæg. Meget struktureret lavet over hele processen med indkøb og madlavning. Var der meget arbejde lagt i forberedelsen på jeres blog, før i begyndte og handle ind og lave maden?

    Meget underholdende og informativ video, og kunne rigtig godt lide jeres tiktok inspirerede video format. Den varede ca. 4 min, men med jeres format virkede videoen meget kortere for mig.

    Kan rigtig godt lide jeres kreative og visuelle teksdel med Mindmap. Det er let at følge med og meget struktureret. Også jeres Cultures of Creativity model 🙂

    Mvh. Tech Trio

  7. Hej 1713

    Sikke en imponerende og veludført blog! Hele vejen fra videoen til blogindlægget samt opsætningen af bloggen – virkelig flot arbejde!
    Vi sætter især pris på jeres brug af mindmaps i idéudviklingen og til at skabe overblik. Den visuelle præsentation af jeres kreative proces er yderst inspirerende. Desuden takker vi for, at I har delt, hvilke platforme I anvendte til at udvikle jeres flotte blog.

    Som læsere og seere oplevede vi en smule “spil” i jeres fremstilling af den synkrone madlavningsproces. På den ene side virker det synkront, men på den anden side kunne processen lige så vel have været asynkron og derefter klippet sammen til at se synkron ud – meget smart!

    For at besvare jeres spørgsmål: “Hvad kunne I godt have tænkt jer at høre mere om?” Her tænker vi, at det ville være spændende at høre mere om jeres kritiske refleksioner, herunder de udfordringer og erfaringer, I har gjort jer gennem hele processen.

    Afslutningsvis er vi nysgerrige på, om I benyttede modellen “Cultures of Creativity” som inspiration til jeres idéudvikling, eller om I anvendte modellen efterfølgende til at analysere jeres arbejde?

    Endnu en gang: en virkelig inspirerende blog!

    KH.
    Amplexus

Skriv et svar