I dette blogindlæg vil vi introducere vores oplevelser og refleksioner om at lave og spise mad sammen i vores studiegruppe – Det, vi har kaldt “online dining”.
For at planlægge vores online dining i gruppen brugte vi MindMeister til at lave et mindmap over alle vores ideer, samt et flowchart til at skabe overblik over opbygningen af vores video (se figur 1 + 2).

Figur 1: Mindmap til ideudvikling og overblik

Figur 2: Flowchart til planlægning af videomateriale
Vi har haft forskellige kommunikations former og elementer i processen:
Synkron:
- Planlægning
- Drøftelser, ideer og overvejelser
- Madlavning
Asynkron:
- Indkøb (dokumentering gennem billeder og videoer)
- Individuel planlægning af hver sin ret
Nærsynkron:
- Messenger (hjælp og kommunikation undervejs, når opgaverne er delt ud)
(Inspireret fra Baym, N. (2015))
Brug af platforme

Figur 3: Medieøkologi og digitale teknologier til opgaven
Zoom som primær platform gav os muligheden for at arbejde synkront, og taler ligeledes ind i “De 10 principper for kreative platform” (Gauntlett, D. (2023). Creativity).
Særligt princip 7 “Alongside”, princip 9 “A bridge between online and offline” og princip 10 “Foster genuine communities” taler særligt ind i vores overvejelser og mål for samarbejdet.
Hardware

Figur 4: Brug af hardware til opgaven
Formel
I valg af videoformat, har vi ladet os inspirere af TikTok, hvor det primære formål er at skabe engagement gennem korte videoer. Vi har improviseret over den primære TikTok-formel, da vores video er længere end den klassiske video på TikTok, samt at vi er fire afsendere fra fire forskellige lokationer fremfor én eller flere afsendere, der befinder sig det samme sted.
En fælles kultur
Som en nydannet studiegruppe, der er ved at skabe en fælles kultur, hvor vi skal lære med og af hinanden, har vi analyseret vores arbejde med afsæt i teksten Cultures of creativity. Vi har anvendt modellen fra teksten og indsat gruppens kulturelle dimensioner, for at skabe overblik og illustrere hvordan de fire dimensioner taler ind i hvordan vi gør kultur i studiegruppen (se figur 5).

Figur 5: Revideret model fra: “A model of culture” i
Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden
Refleksioner, der er dukket op undervejs i vores process …
Hvad kunne I godt have tænkt jer at høre mere om?
Hvordan ville vores video havde taget form, hvis vi havde valgt YouTube, som inspirationsform?
Hvordan havde oplevelsen af “samskabelse” været, hvis vi havde valgt at lave en identisk ret og hvad ville det have gjort ved den kreative proces hver for sig og sammen?
Sidder I tilbage med en følelse af at der blev skabt “A culture of creativity” efter at have set og læst vores blogpost?
Litteratur
Baym, N. K. (2015). Personal Connections in the Digital age (2 udg). Polity Press.
Gauntlett, D. (2023). Creativity: Seven Keys to Unlock Your Creative Self. Polity
Thomsen, B. S. & Gauntlett, D. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Fonden. Lokaliseret 12.05.2021 påhttps://www.legofoundation.com/media/1073/cultures-of-creativity-lego-fonden-2013.pdf
Skriv et svar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.